Bröllop (1) dagens sanning (5) Familj (9) jag (1) Kärlek (2) Natur (3) photoshop (1) Semester (1) tutorial (1) vardag (2)

onsdag 16 juni 2010

Vem eller Vad?

Jag har funderat igen ;)

Hur kommer det sig att vi gör vissa val i livet.
Vad är det som bestämmer hur vi väljer, tänker och gör?
Impulser? Känsla? Doft? Färg?
Tex...
När jag träffade A... Vad var det som gjorde att jag fattade tycke för just honom?
Det jag såg på ytan? Var det nåt han sa? Eller var det bara det vi kallar "kemi"?

Idag vet jag bättre än nånsin att jag gjort ett väldigt bra val. Att jag har haft tur.
Men hur visste jag då det just då? Vad var det som sa mig där och då att jag ville se mer av honom?

Ett annat exempel:
Jag var på Loppis... Min första faktiskt..
Såg en liten teservis. Visste inte vart jag ville ha den! Bara att den VERKLIGEN ville följa med mig hem! Vad var det som utlöste detta måste?
Färgen, formen eller vad?
Den befinner sig iallafall hemma hos mig än! Och den lär heller inte åka ut på ett BRA tag! :)
Jag fullkomligt älskar den!

Men hur vet man egentligen att de val man gör kommer att gynna en i framtiden?
Och hur i sjutton ska man veta just då när det händer, det där valet, att det kommer att framstå senare som ett bra val?

Sanningen är att det vet man inte!
Men...
Man måste våga lita på sin magkänsla!
Den finns där av en anledning! Man kan kalla den vad man vill... Magkänsla, sjätte sinne etc.
Men våga lyssna!
Stanna upp om det behövs, känn efter...
Valet du gör idag formar förutsättningarna för din framtid.
Att jag valde rätt vad det gällde A var nog mer tur än skicklighet ;) Och jag hade turen att han valde mig ;)

Och sen att servisen står i mitt skåp idag gör mig glad. Det är ju bra ;) Jag räddade den.. Den behövede nytt hem, och jag valde att göra plats för den hemma hos mig...

Jag har inte många saker jag ångrar faktiskt. Men däremot kan jag stundvis gräma mig över att jag inte följde min magkänsla. Och faktiskt många gånger har det berott på ytligheter såsom: -vad ska andra säga?... eller: -nä men så kan man väl kanske inte göra?...
Varför inte då?
Jag gör val som känns rätt för Mig ju! Å då ska ju inte andras åsikter spela någon större roll?

Det finns gånger då jag önskat att jag hade haft någon som gjort de svåra valen åt mig...
Men det finns också gånger då jag önskar att jag kunde göra val åt andra...

Det är lätt att stå utanför och se vilket val som "borde" göras...
Men att själv vara "mitt i"... -helt annan femma!

Så när valet kommer...
Mitt råd:
Försök att se det utifrån.
Sätt dig ner och tänk en stund.
Och framförallt: Lyssna på ditt hjärta... Följ magkänslan...

Oftast blir det då rätt.
Och behöver man hjälp.. -Våga be om råd, våga sträck ut en hand...

Vänner finns av en anledning.
Det gäller bara att våga lita på sig själv och sina vänner.

Stor kram från mig idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar